http://www.kowbojki.pl Mam wrażenie że jestem z innej planety http://www.samosia.pl Dziewczyny potrzebuję waszej pomocy http://www.kowbojki.pl Smutno mi http://www.kowbojki.pl Smutno mi http://www.kowbojki.pl Smutno mi http://www.samosia.pl Proszę o poradę to bardzo ważne dla mnie http://www.kowbojki.pl PYTANIA DO GOŚCIA http://www.kowbojki.pl Lepsza sukienka czy spodnica http://www.kowbojki.pl Mam wrażenie że jestem z innej planety http://www.samosia.pl Dziewczyny potrzebuję waszej pomocy http://www.samosia.pl Ktoś tu żyje, czy już wszyscy poumierali? http://www.kowbojki.pl Ale chlew na głównej :/ Brakuje tylko narobić jeszcze i nietoperze wpuścić http://www.kowbojki.pl Pyta na powaznie http://www.samosia.pl Panowie,czy wy też.....? http://www.kowbojki.pl Jaki macie typ osobowości? TEST http://www.kowbojki.pl Dlaczego wielu przeszkadza "niemęski" lub "kobiecy" mężczyzna http://www.kowbojki.pl PO CO KOBIECIE DWIE PARY MAJTEK NA RANDKĘ http://www.samosia.pl Seks w ubraniu? http://www.samosia.pl Biedna samosia http://www.kowbojki.pl Ale chlew na głównej :/ Brakuje tylko narobić jeszcze i nietoperze wpuścić http://www.kowbojki.pl Tworzymy czarną listę użytkowników kowbojek http://www.kowbojki.pl Ale chlew na głównej :/ Brakuje tylko narobić jeszcze i nietoperze wpuścić http://www.kowbojki.pl Lepsza sukienka czy spodnica http://www.samosia.pl Brak zainteresowania http://www.kowbojki.pl Smutno mi http://www.kowbojki.pl PYTANIA DO GOŚCIA http://www.samosia.pl Mój kot siedzi na dachu i nie chce zejść, co z nim zrobić? http://www.kowbojki.pl Mam wrażenie że jestem z innej planety http://www.kowbojki.pl Dlaczego wielu przeszkadza "niemęski" lub "kobiecy" mężczyzna http://www.kowbojki.pl Lepsza sukienka czy spodnica http://www.samosia.pl Panowie,czy wy też.....? http://www.kowbojki.pl Dlaczego wielu przeszkadza "niemęski" lub "kobiecy" mężczyzna http://www.kowbojki.pl Mam wrażenie że jestem z innej planety http://www.kowbojki.pl Mam wrażenie że jestem z innej planety http://www.kowbojki.pl Tworzymy czarną listę użytkowników kowbojek http://www.kowbojki.pl PYTANIA DO GOŚCIA http://www.samosia.pl Pioneer http://www.kowbojki.pl Jaki macie typ osobowości? TEST http://www.samosia.pl Mój kot siedzi na dachu i nie chce zejść, co z nim zrobić? http://www.kowbojki.pl Pyta na powaznie http://www.kowbojki.pl Lepsza sukienka czy spodnica http://www.kowbojki.pl PO CO KOBIECIE DWIE PARY MAJTEK NA RANDKĘ http://www.kowbojki.pl Tworzymy czarną listę użytkowników kowbojek http://www.kowbojki.pl Pyta na powaznie http://www.kowbojki.pl Pyta na powaznie http://www.kowbojki.pl Tworzymy czarną listę użytkowników kowbojek http://www.kowbojki.pl Dlaczego wielu przeszkadza "niemęski" lub "kobiecy" mężczyzna http://www.kowbojki.pl Dlaczego wielu przeszkadza "niemęski" lub "kobiecy" mężczyzna http://www.kowbojki.pl Jaki macie typ osobowości? TEST http://www.samosia.pl Co się dzieje >.> http://www.kowbojki.pl Ale chlew na głównej :/ Brakuje tylko narobić jeszcze i nietoperze wpuścić http://www.kowbojki.pl Jaki macie typ osobowości? TEST http://www.kowbojki.pl Jaki macie typ osobowości? TEST http://www.kowbojki.pl PO CO KOBIECIE DWIE PARY MAJTEK NA RANDKĘ http://www.kowbojki.pl Ale chlew na głównej :/ Brakuje tylko narobić jeszcze i nietoperze wpuścić http://www.kowbojki.pl PYTANIA DO GOŚCIA http://www.kowbojki.pl Tworzymy czarną listę użytkowników kowbojek http://www.kowbojki.pl PO CO KOBIECIE DWIE PARY MAJTEK NA RANDKĘ http://www.kowbojki.pl PO CO KOBIECIE DWIE PARY MAJTEK NA RANDKĘ http://www.kowbojki.pl Smutno mi http://www.kowbojki.pl Lepsza sukienka czy spodnica http://www.kowbojki.pl Pyta na powaznie http://www.samosia.pl Ktoś tu żyje, czy już wszyscy poumierali? http://www.samosia.pl Brak zainteresowania http://www.samosia.pl Co się dzieje >.> http://www.kowbojki.pl PYTANIA DO GOŚCIA
karol96ina
karol96ina
31.05.12, 16:29 | Liceum/Technikum / Biologia (wypracowanie)
Zgłoś

Choroby człowieka cz. 1

OD STANU ZDROWIA DO STANU CHOROBY
Zdrowie – stan dobrego samopoczucia fizycznego, psychicznego i społecznego, sprawność i prawidłowość działania mechanizmów homeostatycznych, przystosowujących organizm do każdej niemal sytuacji
Choroba – stan zaburzenia mechanizmów homeostatycznych, upośledza harmonijną współpracę komórek, tkanek, narządów i ich układów, osłabia siły życiowe, sprawność fizyczną i umysłową organizmu
Patologia – dziedzina medycyny badająca czynniki wywołujące choroby
1. Czynniki chorobotwórcze:
a) biologiczne
* pasożyty (pierwotniaki, płazińce, obleńce, stawonogi)
* mikroorganizmy patogenne (wirusy, bakterie, grzyby, pyłki kwiatowe, jady zwierząt)
* priony (białkowe czynniki infekcyjne)
b) fizykochemiczne
* substancje zawarte w powietrzu, glebie, wodzie i pożywieniu
* hałas
* promieniowanie
* ciśnienie atmosferyczne
* odczynniki chemiczne
* farby, smary, lakiery
* leki
* stan pogody
c) społeczne
* zła atmosfera w domu rodzinnym, szkole, pracy
* nieodpowiednie warunki życia
* niezaspokojenie potrzeby miłości i bezpieczeństwa
* rywalizacja o wyniki w nauce
2. Umowny podział chorób:
a) cywilizacyjne
* wykazują wyraźną zależność od stopnia rozwoju cywilizacyjnego społeczeństwa (mechanizacji, urbanizacji itd.)
* są to choroby wywołane przez nadmierny hałas, zanieczyszczenie powietrza, skażenie substancjami chemicznymi gleby, wody i żywności
* coraz częściej zapadamy na choroby układu krążenia (nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną), alergie, nerwice, choroby psychiczne
* w nadmiarze stosujemy leki i używki, które są przyczyną chorób lekopochodnych i nałogów
b) społeczne
* najczęściej schorzenia przewlekłe, występujące masowo
* powodowane sytuacją społeczną, w której żyją ludzie
* chorób tych wciąż przybywa
* obecnie w Polsce są to m.in. gruźlica, choroby weneryczne, nowotworowe, psychiczne i reumatyczne, cukrzyca, otyłość i choroby układu krążenia
* do chorób tych zalicza się również uzależnienia (alkoholizm, nikotynizm, narkomania)
c) dziedziczne (genetyczne)
* uwarunkowane genowo lub chromosomowo
* przekazywane z pokolenia na pokolenie, zgodnie z określonymi prawidłowościami procesu dziedziczenia
* do chorób tych zaliczamy m.in. albinizm, daltonizm, hemofilię, dziedziczną karłowatość, fenyloketonurię
d) zakaźne (infekcje)
* mogą być zaraźliwe (np. grypa, odra, cholera, ospa) lub niezaraźliwe (np. tężec)
* mogą być przyczyną epidemii (jednocześnie lub w krótkich odstępach czasu pojawia się duża liczba zachorowań na daną chorobę)
* mogą być przyczyną pandemii (swym zasięgiem obejmują bardzo duże obszary, np. kraj, kontynent lub cały świat)
e) pasożytnicze (inwazyjne)
* wywołane inwazją pasożytów w organizmie człowieka (żywiciela)
* objawy mogą być wynikiem ucisku mechanicznego pasożytów na tkanki i narządy, uczulenia na produkty przemiany materii pasożyta, zubożenia organizmu żywiciela w ważne dla życia witaminy
3. Choroby alergiczne
a) alergia
* wynika z nieprawidłowych odpowiedzi immunologicznych
* do zachorowania dochodzi, gdy układ odpornościowy niepotrzebnie reaguje wytwarzaniem przeciwciał (określanych jako IgE) na obecność nieszkodliwych antygenów – alergenów
* u zdrowych ludzi alergeny nie wywołują uczulenia
* u osób podatnych nadmierna liczba przeciwciał IgE wywołuje kichanie, łzawienie, katar sienny, obrzęki, zaczerwienienia skóry, swędzenie, opuchliznę, astmę alergiczną
b) alergeny
* substancje chemiczne (np. konserwanty żywności)
* środki piorące
* składniki leków i kosmetyków
* pyłki kwiatowe
* zarodniki grzybów
* składniki kurzu
* sierść zwierząt
* jady owadów
* pierwiastki (np. nikiel i chrom)
* przetwory mleczne
* czekolada
* owoce cytrusowe
c) mechanizm reakcji alergicznej u osób uczulonych na pyłki roślin, zarodniki grzybów i kurz








d) objawy i skutki alergii
* pokrzywka – czerwone plamy, mogą powstać na skutek wysokiego poziomu histaminy, gdy alergen działa na skórę
* astma alergiczna – rozwija się, gdy reakcja alergiczna zachodzi w oskrzelikach płucnych, jej dodatkowym objawem jest zwężenie przekroju oskrzelików, co poważnie utrudnia oddychanie
* wstrząs anafilaktyczny (szok krążeniowy) – może do niego dojść, np. po podaniu penicyliny, wniknięciu jadu szerszenia lub innego owada, uwalniana wówczas w dużych ilościach histamina jest przyczyną szybkiego zmniejszania się objętości osocz krwi, występuje przy tym nagłe zaczerwienienie i przyspieszenie akcji serca, szok ten wymaga natychmiastowej interwencji lekarskiej, może spowodować utratę przytomności lub śmierć
e) leczenie alergii
* leki przeciwhistaminowe – przyjmują je osoby cierpiące na dolegliwości alergiczne (np. katar sienny), znoszą uporczywe objawy uczulenia, nie powodują senności ani obniżenia sprawności psychoruchowej
* odczulanie – jedna z najskuteczniejszych metod walki z wieloma alergiami, polega na stopniowym przyzwyczajaniu układu odpornościowego do coraz większych dawek alergenu, odczulanie powinno być poprzedzone testami skórnymi (ustalają na jaki rodzaj alergenu uczulona jest dana osoba), polegają one na podaniu niewielkich dawek określonego alergenu
* szczepionka – trwają testy szczepionki uniemożliwiającej syntezę przeciwciał IgE, wiadomo, że jest skuteczna, ale nie zbadano jeszcze, czy jej stosowanie nie wywołuje skutków ubocznych
4. Choroby zawodowe – schorzenia powstające w związku z wykonywaniem określonej pracy lub z powodu warunków, w których się ją wykonuje
a) przyczyny chorób zawodowych
* nieodpowiednie narzędzia pracy
* nadmierna eksploatacja (np. narządu wzroku lub mowy)
* hałas, wibracje
* zapylenie
* zbyt niskie lub zbyt wysokie temperatury
* kontakt z ciałami promieniotwórczymi, truciznami przemysłowymi, smarami, smołą, farbami
b) wiele chorób wiąże się z wykonywanym przez lata zawodem, np.
rozedma płuc – wydmuchiwacze szkła, trębacze
płaskostopie i żylaki podudzia – kelnerzy
stany zapalne skóry – pracownicy zakładów chemicznych
bezgłos (afonia) – nauczyciele
5. Urazy – wszelkie działania wywołujące uszkodzenie ciała
* mechaniczne – spowodowane narzędziami ostrymi, tępokrawędziowymi, rąbiącymi, bronią palną
* cieplne – oparzenia i odmrożenia
* elektryczne – porażenie prądem, rażenie gromem
* wielonarządowe – powstają w czasie wypadków drogowych, przemysłowych i na wojnie
* psychiczne – wywołane negatywnymi doświadczeniami, pozostawiającymi trwały ślad w psychice człowieka (np. zgwałcenie, śmierć kogoś bliskiego, nieszczęśliwa miłość)
6. Zatrucie – zaburzenie czynności narządów lub śmierć spowodowana działaniem substancji toksycznych (trujących), które przenikają do organizmu z zewnętrz
a) drogi wnikania substancji toksycznych
* pokarmowa
* oddechowa
* przez skórę
* bezpośrednio do krwi (ukąszenie, użądlenie)
b) charakter zatrucia
* przypadkowy
* rozmyślny (samobójczy)
* towarzyszące wykonywanej pracy (zawodowe)
7. Profilaktyka – wszelkie działania i środki zmierzające do zapobiegania chorobom lub do ich ujawniania we wczesnych stadiach, dających szansę na szybkie wyleczenie chorego
a) działania profilaktyczne
* przestrzeganie zasad higieny we wszystkich dziedzinach życia
* stosowanie szczepień ochronnych
* propagowanie racjonalnego odżywiania
* propagowanie czynnego i biernego odpoczynku
* poddawanie się określonym badaniom diagnostycznym (kobiety – cytologiczne, mammograficzne, mężczyźni – badanie gruczołu krokowego
* propagowanie oświaty zdrowotnej w społeczeństwie
8. Pierwsza pomoc przedmedyczna
* udzielona zanim chory lub poszkodowany zostanie oddany pod fachową opiekę medyczną
* może uratować życie chorego lub skrócić okres jego powrotu do zdrowia
* może zmniejszyć niebezpieczeństwo powikłań i uchronić poszkodowanego przed kalectwem
a) zasady ogólne:
* opanowanie i rozwaga
* pewność działania
* zapewnienie spokoju
* zachowanie bezpieczeństwa
* zachowanie ostrożności
* obowiązek wezwania pogotowia
9. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO)
* głównym jej celem są działania zmierzające do osiągnięcia przez wszystkich ludzi na świecie możliwie najwyższego poziomu zdrowia
* powstała w 1945r i jej siedziba mieści się w Genewie
* skupia 165 krajów
* kieruje w skali międzynarodowej rozwiązywaniem problemów zdrowia
* udziela rządom poszczególnych krajów Pomocy w rozbudowie i doskonaleniu służby zdrowia
* inicjuje i koordynuje międzynarodową współpracę w zakresie ochrony zdrowia ( w tym współpracę naukową)
* współdziałając z UNICEF zwalcza choroby zakaźne, epidemiczne i endemiczne
* szerzy oświatę sanitarną



Edytor zaawansowany Zamknij
Podgląd:
Nazwa Kod Rezultat
Odstęp \ a następnie spacja
Nowa linia \\
Potęga x^{2}
Ułamek \frac{x}{y}
Pierwiastek \sqrt{x}
Pierwiastek n-tego stopnia \sqrt[n]{x}
Iloczyn wektorowy \times
Iloczyn skalarny \cdot
Układ 2 równań \left \{ {{y=2} \atop {x=2}} \right
Układ n równań (każde w nowej linii) \begin{cases} ax+b=0\\cx+d=0\\ex+f=0 \end{cases}
Indeks dolny x_{123}
Indeks górny x^{123}
Znaki specjalne \backslash \ \% \ \# \ \$ \ \& \ \^ \ \~
Kwantyfikator "istnieje" \exists
Kwantyfikator "dla każdego" \forall
Suma zbiorów \cup
Iloczyn zbiorów \cap
Mniejsze lub równe \leq
Większe lub równe \geq
Nierówność \neq
Około \approx
Najczęściej używane symbole:
Pi \pi
Nieskończoność \infty
Alfa \alpha
Beta \beta
Gamma \gamma
Wyrażenia zaawansowane:
Całka nieoznaczona \int{x}\, dx
Całka oznaczona \int\limits^a_b {x} \, dx
Limes \lim_{n \to \infty} a_n
Suma szeregu \sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{n}
Macierz \left[\begin{array}{ccc}1&2&3\\4&5&6\\7&8&9\end{array}\right]