http://www.kowbojki.pl A wy zamiast korzystac z lata http://www.kowbojki.pl Chce zwiedzac ale z dziewczyna a nie sam http://www.kowbojki.pl A wy zamiast korzystac z lata http://www.kowbojki.pl Czy każdy facet zdradza albo chciałby zdradzić gdyby miał okazję http://www.kowbojki.pl Jakie to uczucie mieć... http://www.samosia.pl Prostytucja za i przeciw http://www.samosia.pl Czy złym nawykiem jest... http://www.kowbojki.pl Chce zwiedzac ale z dziewczyna a nie sam http://www.samosia.pl Co fajnego? http://www.samosia.pl U mnie w cieniu jest 28 stopni. A u was? xH http://www.kowbojki.pl Chce zwiedzac ale z dziewczyna a nie sam http://www.samosia.pl Od dzisiaj tytułujcie mnie w następujący sposób: http://www.samosia.pl U mnie w cieniu jest 28 stopni. A u was? xH http://www.kowbojki.pl Jakie to uczucie mieć... http://www.samosia.pl Co za dzień http://www.samosia.pl Co fajnego? http://www.kowbojki.pl Co teraz robicie? http://www.kowbojki.pl Czy każdy facet zdradza albo chciałby zdradzić gdyby miał okazję http://www.kowbojki.pl Ideal kobiety http://www.kowbojki.pl Maciek kiedy nie wejdę ty ciągle tu jesteś http://www.kowbojki.pl Byłam na plaży http://www.kowbojki.pl Czy każdy facet zdradza albo chciałby zdradzić gdyby miał okazję http://www.samosia.pl Zostaw na monent kumpli, zaraz wrócisz na rejon Jesli warci sa czegoś to to zrozumieja http://www.samosia.pl Casting- zapraszam http://www.kowbojki.pl Ale upał. http://www.kowbojki.pl Ale upał. http://www.samosia.pl U mnie w cieniu jest 28 stopni. A u was? xH http://www.kowbojki.pl Mam 170cm wzrostu :/ http://www.samosia.pl Co fajnego? http://www.kowbojki.pl Czy każdy facet zdradza albo chciałby zdradzić gdyby miał okazję http://www.kowbojki.pl Ideal kobiety http://www.kowbojki.pl Ideal kobiety http://www.kowbojki.pl Co teraz robicie? http://www.kowbojki.pl Ale upał. http://www.kowbojki.pl Byłam na plaży http://www.kowbojki.pl Maciek kiedy nie wejdę ty ciągle tu jesteś http://www.kowbojki.pl Chce zwiedzac ale z dziewczyna a nie sam http://www.samosia.pl Zostaw na monent kumpli, zaraz wrócisz na rejon Jesli warci sa czegoś to to zrozumieja http://www.kowbojki.pl Jakie to uczucie mieć... http://www.samosia.pl Casting- zapraszam http://www.samosia.pl Co fajnego? http://www.kowbojki.pl Ideal kobiety http://www.kowbojki.pl Mam 170cm wzrostu :/ http://www.kowbojki.pl Czy każdy facet zdradza albo chciałby zdradzić gdyby miał okazję http://www.kowbojki.pl Co teraz robicie? http://www.samosia.pl Siema przegrywy co tam ? http://www.kowbojki.pl Maciek kiedy nie wejdę ty ciągle tu jesteś http://www.kowbojki.pl Jakie to uczucie mieć... http://www.samosia.pl Zostaw na monent kumpli, zaraz wrócisz na rejon Jesli warci sa czegoś to to zrozumieja http://www.samosia.pl Co za dzień http://www.samosia.pl Casting- zapraszam http://www.samosia.pl Siema przegrywy co tam ? http://www.kowbojki.pl A wy zamiast korzystac z lata http://www.kowbojki.pl Chce zwiedzac ale z dziewczyna a nie sam http://www.kowbojki.pl A wy zamiast korzystac z lata http://www.kowbojki.pl Mam 170cm wzrostu :/ http://www.samosia.pl Siema przegrywy co tam ? http://www.samosia.pl Przeszkadza Wam to? http://www.kowbojki.pl Ale upał. http://www.kowbojki.pl Maciek kiedy nie wejdę ty ciągle tu jesteś http://www.kowbojki.pl A wy zamiast korzystac z lata http://www.samosia.pl Przeszkadza Wam to? http://www.kowbojki.pl Co teraz robicie? http://www.samosia.pl Czy złym nawykiem jest... http://www.kowbojki.pl Co teraz robicie? http://www.kowbojki.pl Ideal kobiety http://www.kowbojki.pl Byłam na plaży http://www.kowbojki.pl Maciek kiedy nie wejdę ty ciągle tu jesteś http://www.kowbojki.pl Mam 170cm wzrostu :/ http://www.kowbojki.pl Ale upał. http://www.samosia.pl Przeszkadza Wam to? http://www.samosia.pl Od dzisiaj tytułujcie mnie w następujący sposób: http://www.kowbojki.pl Byłam na plaży http://www.kowbojki.pl Mam 170cm wzrostu :/ http://www.kowbojki.pl Jakie to uczucie mieć... http://www.samosia.pl Co za dzień http://www.samosia.pl Prostytucja za i przeciw
kowal
kowal
11.10.11, 12:04 | Liceum/Technikum / Język polski (wypracowanie)
Zgłoś

Obrzędy i obyczaje chłopów

Porządek życia chłopów rejmontowskich w dużej mierze dyktowany był przez prastare obyczaje i obrzędy. Niektóre z nich wywodziły się jeszcze z czasów pogańskich, inne ugruntowane zostały przez chrześcijaństwo. Niezależnie od pochodzenia, wszystkie obrzędy i obyczaje były ściśle przez chłopstwo przestrzegane, gdyż składały się one na wiejską tradycję. W tradycji tej, ze względu na jej starożytność, drzemała potężna siła, która stanowiła o tożsamości lipeckich chłopów. Od wieków postępowali w ten sam zwyczajowo utarty sposób i uznawali to postępowanie za słuszne.

Siła chłopskich obyczajów była wielka. Przejawiały się one niemalże na każdym kroku podczas codziennego życia. Obyczaj przecież decydował nawet o zajmowanych miejscach w kościele w czasie nabożeństwa. Nikt nie ustalał tam żadnego porządku, a jednak mimo to regułą było, że pierwsze ławki najbliżej ołtarza zajmowali najbogatsi i najznamienitsi gospodarze we wsi. Mniej zamożni zajmowali miejsca w tyle kościoła, a tłum parobków, najmitów i komorników cisnął się, stojąc w bocznych nawach. Taka była uświęcona tradycja. Nikt nie ośmieliłby się jej łamać. Nawet w kościele ważny był dla chłopów status społeczny i przestrzeganie przywilejów wynikających z zajmowanej w gromadzie pozycji. Przypomnieć sobie wystarczy, jak dumnie przepychała się Hanka do pierwszych rzędów, gdy po bitwie o las na powrót przeniosła się do domu Macieja. To zachowanie Hanki świadczy, jak niebagatelne znaczenie miało dla chłopów to czysto symboliczne zamanifestowanie swojej pozycji we wsi.

Wiejska tradycja zadecydowała także o nadaniu karczmie bardzo ważnego znaczenia w życiu chłopów. Gospoda była zwyczajowym miejscem spotkań gospodarzy. Tu zazwyczaj zapadały kluczowe dla wsi decyzje, tu miały miejsce najhuczniejsze zabawy. I na nic zdały się w tym wypadku utyskiwania księdza (którego głos w innych sprawach cieszył się wielkim szacunkiem), że chłopi nazbyt wiele czasu i pieniędzy przepędzają w karczmie. Przeciwko odwiecznemu obyczajowi, który czynił z gospody najważniejsze miejsce obrad i dysput, nawet głos księdza nie okazywał się dostatecznie silny.

W Lipcach tradycja i obrzędy chrześcijańskie mieszały się w niezauważalny dla chłopów sposób z pozostałościami pogańskich zwyczajów. Dla przykładu, w następujący po święcie zmarłych Dzień Zaduszny, Kuba i Witek odwiedzają zapomniane groby swoich bliskich i znajomych. I nie byłoby w tym nic dziwnego, wszak jest to zgodne z obowiązującą nauką Kościoła. Jednak prócz odwiedzin, które praktykuje się do dziś, Kuba i Witek przynoszą na groby okruszyny chleba, które rozsypują na mogiłach. Tymi okruchami posilić się rzekomo mają pokutujące za grzechy chrześcijańskie dusze. Jest to przejaw starej, pogańskiej tradycji, wywodzącej się z obchodzonych przez Słowian Dziadów - święta ku czci zmarłych przodków. W czasach przedchrześcijańskich w czasie Dziadów urządzano uczty na grobach przodków, pozostawiając część pokarmów i napojów na noc, aby mogły się nimi najeść i napić duchy umarłych. Resztką tego pogańskiego obyczaju jest rozsypywanie na grobach przez Kubę i Witka okruchów chleba.

Innym pogańskim jeszcze obyczajem, któremu hołdują chłopi w Lipcach jest prastary obrzęd "zamawiania" noworodka. Kiedy po chrzcinach najmłodszego dziecka Hanki goście wracają do domu z kościoła, stara Dominikowa przed wejściem do chaty zabiera od nich dziecko, żeby "zamówić je od złego". Obchodzi z niemowlakiem dom dookoła, przystając przy każdym rogu w celu wymówienia magicznej formuły. Ma to ustrzec dziecko w życiu przed wszelkim możliwym złem. Obrzęd ten sięga korzeniami jeszcze czasów przedchrześcijańskich, kiedy to powszechną praktyką było "zamawianie" małych dzieci dla uchronienia ich przed mocą złych duchów. Jak widać, rejmontowscy chłopi byli bardzo zapobiegliwi. Mimo iż w katolickiej tradycji chrzest jest wystarczającym zabezpieczeniem przed wszelkim złem, lipeccy chłopi kierowali się starym przysłowiem: "Panu Bogu świeczkę, a diabłu ogarek". Z pewnością nie było lepszego sposobu na zapewnienie dziecku pomyślności, jak ochrzcić je, a następnie, na wszelki wypadek, odprawić nad nim pogańskie gusła.

Szereg obrzędów i obyczajów chłopskich ukazany jest przy okazji zaślubin Macieja Boryny i Jagny Dominikówny. Nim jednak do ślubu doszło, wydarzenie to poprzedzone zostało szeregiem wcześniejszych rytuałów. Mimo że sprawa nieformalnie została przez zainteresowane strony ustalona już dużo wcześniej i wiadomo było, że do ślubu dojdzie, tradycji musiało stać się zadość. Dlatego Maciej zgodnie ze zwyczajem posyła do matki Jagny bogate swaty. Jego oferta zostaje przyjęta i może dojść do zaręczyn, które, zgodnie z utartą tradycją, są kolejnym, po swatach, krokiem do ślubnego kobierca. Huczne zaręczyny, na których bawi się prawie cała wieś, zwyczajowo odbywają się w karczmie. Dopiero po zaręczynach przyszła młoda para mogła dać w kościele na zapowiedzi, czyli uroczyste ogłoszenie wszem i wobec o zamiarze wstąpienia w związek małżeński. Zapowiedzi miały dać czas na zgłoszenie ewentualnych przeszkód małżeńskich, płynących z prawa kanonicznego, osobom, którym te przeszkody były wiadome.

Dopiero po upływie wyznaczonego w zapowiedziach czasu, ksiądz mógł połączyć młodą parę małżeńskim węzłem. Po ślubie odbywało się huczne weselisko, tym huczniejsze, im zamożniejszy był pan młody. Pierwsza część wesela odbywała się w domu panny młodej. Następnie, ciągle jeszcze tego samego dnia, miały miejsce przenosiny panny młodej do domu męża. Była to specyficzna uroczystość. Spajała w sobie elementy smutku i radości. Przenosiny symbolizowały rozstanie córki z matką, stąd ich smutne tony. Jednak jest w nich też sporo radości, bo oto, od wprowadzenia żony w dom męża, mamy do czynienia z nową rodziną, która przecież była fundamentem społeczności. Obrzędowi przenosin, jak i całemu weselu, towarzyszył szereg zwyczajowych pieśni i przyśpiewek specjalnie na tę okazję ułożonych. Po przenosinach uczta weselna toczyła się dalej w domu pana młodego aż do późnej nocy, a następnego dnia weselnicy kontynuowali zabawę.

Chłopskie obyczaje zyskiwały niekiedy siłę nieformalnych praw rządzących gromadą. Pradawnym obyczajem wiejskim było odbywanie samosądów nad kobietami, które źle się prowadziły. Obyczaj ten zyskał rangę niepisanego prawa, któremu nikt nie był w stanie się przeciwstawić. Nawet ksiądz, widząc, ku czemu sprawy się mają, w przeddzień wypędzenia nieszczęsnej Jagny ze wsi postanawia wyjechać, żeby nie być obecnym przy tym samosądzie. Podburzeni przez żonę organisty i wójta mieszkańcy Lipiec wywlekają Jagnę z chaty i czyniąc zadość starej, niechlubnej tradycji samosądu, wywożą ją na wozie pełnym świńskiego łajna za granicę wsi, obrzucając po drodze kamieniami i okładając kijami. Porzucają pobitą i zhańbioną Jagnę poza wsią i powracają do swych codziennych zajęć, jakby zupełnie nic się nie stało. Przypadek ten świadczy o tym, jak silnie zakorzenione były pośród chłopów pewne normy moralne, między innymi zakazujące cudzołóstwa. Sprawiły one, że gromada jednomyślnie napiętnowała grzesznicę. W sprawach utrzymania moralności wszyscy byli zgodni.

Kilka powyższych przykładów pokazuje, że obrzędy i zwyczaje towarzyszyły chłopom w każdej sferze ich życia. Często to właśnie obrzędy i obyczaje były dla chłopów gotowymi wzorcami i normami postępowania. O tym, jak mocno były te odwieczne nawyki zakorzenione w chłopskiej świadomości, świadczy fakt, że nawet ksiądz, pierwszy we wsi autorytet, nie potrafił im się skutecznie sprzeciwić. W tych obyczajach tkwiła siła chłopstwa, one decydowały o ich indywidualności i poczuciu gromadzkiej wspólnoty.


Edytor zaawansowany Zamknij
Podgląd:
Nazwa Kod Rezultat
Odstęp \ a następnie spacja
Nowa linia \\
Potęga x^{2}
Ułamek \frac{x}{y}
Pierwiastek \sqrt{x}
Pierwiastek n-tego stopnia \sqrt[n]{x}
Iloczyn wektorowy \times
Iloczyn skalarny \cdot
Układ 2 równań \left \{ {{y=2} \atop {x=2}} \right
Układ n równań (każde w nowej linii) \begin{cases} ax+b=0\\cx+d=0\\ex+f=0 \end{cases}
Indeks dolny x_{123}
Indeks górny x^{123}
Znaki specjalne \backslash \ \% \ \# \ \$ \ \& \ \^ \ \~
Kwantyfikator "istnieje" \exists
Kwantyfikator "dla każdego" \forall
Suma zbiorów \cup
Iloczyn zbiorów \cap
Mniejsze lub równe \leq
Większe lub równe \geq
Nierówność \neq
Około \approx
Najczęściej używane symbole:
Pi \pi
Nieskończoność \infty
Alfa \alpha
Beta \beta
Gamma \gamma
Wyrażenia zaawansowane:
Całka nieoznaczona \int{x}\, dx
Całka oznaczona \int\limits^a_b {x} \, dx
Limes \lim_{n \to \infty} a_n
Suma szeregu \sum_{n=1}^{\infty}\frac{1}{n}
Macierz \left[\begin{array}{ccc}1&2&3\\4&5&6\\7&8&9\end{array}\right]